Monday 1 February 2021

Apa itu GELATIN HALAL?







GELATIN BOVINE adalah kolagen yang berasal dari lembu. Kolagen merupakan salah satu bahan yang membentuk tulang rawan dan tulang. Ia diperbuat daripada protein, dan profil asid aminonya yang unik memberi banyak manfaat kesihatan.


Kolagen adalah protein yang terdapat dalam kuantiti paling banyak dalam badan manusia dan haiwan. Ia didapati hampir di mana-mana bahagian badan, tetapi paling banyak pada kulit, tulang, “tendon” dan ligamen. Kolagen dapat diekstrak dari bahagian lembu dengan dididihkan di dalam air. Gelatin yang diekstrak semasa proses ini tidak berperisa dan tidak berwarna. Ia larut dalam air suam, dan membentuk tekstur seperti jeli apabila dalam keadaan sejuk.


Justeru itu, gelatin bovine berguna sebagai agen “gelling” dalam industri pengeluaran makanan seperti produk-produk Jell-O dan gula-gula. Ia juga boleh dimakan sebagai sup tulang atau sebagai suplemen. Kadang-kadang, gelatin diproses lebih lanjut untuk menghasilkan bahan yang dikenali sebagai “collagen hydrolyzate” dengan kandungan asid amino dan manfaat yang sama seperti gelatin.


Kedua-dua gelatin dan “collagen hydrolyzate” sebagai bahan tambahan wujud dalam bentuk serbuk atau granul malahan dalam bentuk lembaran. Walaubagaimanapun, ia tidak sesuai untuk mereka yang mengambil diet vegan kerana ia diperbuat daripada bahagian haiwan. Sumber: www.doctoroncall.com.my


GELATIN BOVINE yang halal biasanya diambil daripada lembu. Walaubagaimanapun ia boleh menjadi haram jika lembu itu tidak melalui proses penyembelihan yang betul menurut agama Islam. Manakala GELATIN PORCINE adalah sah haramnya kerana diambil daripada sumber khnzir (babi).


Antara product shaklee yang mengandungi gelatin adalah seperti omega guard dan lecithin. Shaklee mempunyai sijil halal untuk setiap gelatin yang digunakan pada suplimen. Boleh rujuk maklumat sijil halal di sini SIJIL HALAL 2021


Sebarang pertanyaan melalui wasap klik DI SINI






2 comments:

  1. Bagus info macam ni.
    Kita muslim memang perlu hati2 dalam memilih dan ambil gelatin jenis apa.

    Tq Fiqah share.

    ReplyDelete

Terima kasih atas komen anda :)